.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دستور جدید احمدي‌نژاد به مشایی

در پي درخواست رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري از رئيس جمهور مبني بر تشكيل كميته‌اي براي پيگيري موضوع غرامت ايران در دوران اشغال جنگ جهاني دوم، محمود احمدي نژاد دستور ارزيابي و پيگيري اين موضوع را صادر كرد.

به گزارش فارس حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هفته گذشته ‌نامه‌اي به رئيس جمهور ارسال كرد كه در بخشي از اين نامه يادآوري شده بود كه "در سوم شهريور 1320 و در خلال جنگ جهاني دوم، متفقين شامل آمريكا، روسيه و انگليس، بيطرفي كشورمان را در جنگ نقض نموده و ايران را به مدت حدود 5 سال به اشغال خود درآوردند. در جريان اين تهاجم سنگين شماري از سربازان و مردم عادي كشته و مقادير متنابهي از ادوات نظامي (كه جزء اموال و داراييهاي ايران محسوب مي‌شدند) از بين رفت. همچنين در مدت اشغال ايران، راه‌آهن، جاده‌ها، اسكله‌ها و بنادر كشور و زيرساختهاي مهم براي ارسال آذوقه، اسلحه و مهمات به روسيه مورد استفاده آنان قرار گرفت و نقش و اهميت ايران تا به آن‌جا بود كه در كنفرانس تهران لقب پل پيروزي به ايران دادند. "

بر اساس توضيحات رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري، در مقابل، سهم كشورمان از اين اشغال جز ويراني، مشكلات اقتصادي، قحطي، بيماري، زيانهاي مالي و معنوي و تحميل رژيم سرسپرده‌ پهلوي بر ايران نبود.نهايتا با خاتمه جنگ و پيروزي آمريكا، روسيه و انگليس نه تنها هيچ گونه خسارت يا غرامتي بابت دوران اشغال و بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و زيرساختهاي ارتباطي ايران، پرداخت نشد بلكه رژيم سرسپرده پهلوي نيز در كشور تثبيت شد.

در اين نامه تأكيد شد: حال با توجه به حجم خسارات مادي و معنوي وارده به ايران پيشنهاد مي‌‌شود كميته‌اي متشكل از دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل تا با بررسي اسناد و مدارك موجود حجم خسارات وارده را به منظور تعيين ميزان غرامت مشخص نموده تا از طريق مراجع بين‌المللي نظير سازمان ملل نسبت به تاييديه حقوق ملت ايران اقدام شود.

در پي ارسال اين نامه به رئيس‌جمهور، احمدي‌نژاد در نامه‌اي خطاب به اسفنديار رحيم مشايي، مشاور و رئيس دفتر رييس جمهور دستور ارزيابي و پيگيري اين موضوع را صادر كرد.

متن كامل اين نامه به شرح زير است:

جناب آقاي مهندس رحيم مشايي
مشاور و رئيس دفتر محترم رئيس جمهور
با سلام

مظالم رفته بر ملت‌ها در سده اخير توسط قدرتهاي استكباري بين‌المللي از حد و شمار خارج است. آنان كه خود را در برابر ملت بزرگ و فرهيخته ايران، مدعي حقوق بشر مي‌شمارند،‌ مسبب جنايات سنگين و تحميلات كم‌نظير و جنگ، اشغال‌گري، آدم كشي و سوءاستفاده فراوان بوده‌اند.

جنگ دوم جهاني با هدف ايجاد تقسيم‌بندي جديد در جهان و اعمال مناسبات و نظامات تبعيض‌آلود و يك‌سويه راه‌اندازي گرديد. خسارات و فشارها را ملت تحمل كردند و منافع مادي و سياسي نصيب دولت‌هايي خاص گرديد. از جمله ملت‌هاي مظلوم‌ ملت ايران است كه علي‌رغم اعلام بيطرفي در جنگ دوم، تحت اشغال قرار گرفت. در دوره اشغال از زيرساخت‌ها و امكانات و منابع ايران تا آن حد استفاده شد كه سران نظام سلطه در تهران،‌كشور ما را پل پيروزي ناميدند. در نتيجه اين اشغالگري خسارت‌هاي فراوان به حيثيت و جان و مال مردم و اقتصاد و تأسيسات كشور وارد آمده و عده فراواني به ورطه فقر افتادند.

طي سال‌هاي طولاني برخي كه بيشترين منافع كسب كردند به بهانه جبران خسارات جنگ جهاني دوم مبالغ و كمك‌هاي هنگفتي دريافت كردند ولي ايران عزيز خسارت‌ها را تحمل كرد و به دليل ضعف مديريت ناصالح وقت نسبت به احقاق حقوق ملت ايران اقدامي نشد. لازم است با تشكيل گروهي از صاحبنظران حقوقي‌،‌ اقتصادي،‌ تاريخي و سياسي و مسئولان مرتبط،‌ ابعاد خسارات وارده به ايران در جنگ دوم جهاني و اشغال توسط سه كشور به اصطلاح فاتح اين جنگ را ارزيابي و استيفاي حقوق مسلم ملت را از مجامع جهاني پيگيري و نتايج را اعلام داريد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.159 seconds.